5 مورد از شایع ترین ایرادات جلوبندی خودرو
شایع ترین ایرادهای جلوبندی خودرو چیست؟ چه نشانه هایی خبر از این ایرادها دارد؟ و چه مشکلاتی از آن ناشی می شود؟
هنگامی که موقع رانندگی احساس می کنید هدایت خودرو مشکل شده است و یا راحتی همیشگی را حس نمی کنید، برای یافتن مشکل باید به سراغ جلوبندی خودروی خود بروید.
جلوبندی خودرو چیست و از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
جلوبندی سیستمی است که هدایت پذیری، کیفیت سواری و راحتی خودرو را تأمین می کند. مجموعه قطعات زیر قسمت جلویی خودرو که وظیفه ی برقراری تعلیق در هنگام عبور از پستی بلندی ها و پیچ ها را دارد جلوبندی نام دارد. جلوبندی یا سیستم تعلیق از قطعاتی مانند: میل موجگیر، میل تعادل، سگ دست، کمک فنر، فنر، بلبرینگ چرخ ، سیستم فرمان، سیبک فرمان و طبق و دستگاه تعلیق تشکیل شده است.
حال اگر در عملکرد جلوبندی مشکلی احساس شود، چگونه باید تشخیص دهیم که نتیجه ی چه ایرادهایی است؟
عوامل موثر در خرابی جلوبندی خودرو :
1- لاستیک خودرو :
اشکال در لاستیک های جلو از ایرادهای جلوبندی محسوب میشود. چنانچه آج های لاستیک بیش از حد ساییده شده باشد ممکن است باعث عدم تعادل و هدایت ناپذیری مؤثر خودرو شود. همچنین هم سطح نبودن یا به اصطلاح بالانس نبودن لاستیک ها نیز منجر به این مشکلات می شود. بنابراین پس از بررسی خود لاستیک ها باید محور اتصالشان را نیز بررسی کنید.
2- میل تعادل، حفظ تعادل :
یک خودروی سالم در هنگام حرکت در محور خود باقی می ماند و بی دلیل به چپ و راست متمایل نمی شود. همانطور که از نام آن پیداست برقراری این تعادل وظیفه ی میل تعادل است. خرابی این قطعه باعث لرزش فرمان می شود که کنترل را از راننده گرفته و بسیار خطرناک است.
3- کمک فنر :
وظیفه ی کمک فنر گرفتن ضرباتی است که به خودرو وارد می شود. کمک فنر را معمولاً تعمیر نمی کنند و در صورت تشخیص عیب، آن را به کلی تعویض می کنند. لرزش فرمان از دیگر مشکلاتی است که در نتیجه ی کمک فنر معیوب روی می دهد. ممکن است شل شدن اتصالات کمک فنر نیز دلیل لرزش فرمان باشد.
4- زاویه فرمان :
در بعضی از موارد بالا لرزش فرمان را نشانه ی وجود عیب در آن قسمت معرفی کردیم، با این حال اگر لرزشی احساس کردید ابتدا زاویه¬ی تنظیم فرمان را بررسی کنید.
5- بلبرینگ چرخ :
بلبرینگ چرخ ها از قطعات مهم جلوبندی هستند. عدم تنظیم مناسب باعث کم شدن عمر بلبرینگ می شود و لرزش فرمان خودرو را در پی دارد. نامتعادل بودن بلبرینگ ها باعث شنیده شدن صدایی می شود که نشانه ای بر خرابی آن است.
6- دیسک های ترمز :
لرزش خودرو و فرمان ممکن است در هنگام ترمز رخ دهد، که نشانه ای از مشکل در دیسک ها است. در چنین مواقعی تاب داشتن دیسک ها یا کم شدن ضخامت آنها باید بررسی شود. اگر ضخامت دیسک ها بیش از اندازه کم شده باشد باید تعویض شوند و در غیر این صورت با تراش کاری و برداشتن یک لایه از روی آن ها تعمیر می-شوند.
7- سیبک ها :
سیبک قطعه ای است کروی که بخش های مختلف جلوبندی را به هم متصل می کند. کروی بودن سیبک ها اجازه ی گردش در جهات مختلف را به این قطعات داده و باعث نرمی حرکت خودرو می شود. طبیعی است که هر ایرادی در این قطعه سهولت حرکت را از خودرو گرفته و ناراحتی محسوسی را جایگزین آن می کنند.
نشانه ها و مشکلات ایراد در جلوبندی خودرو :
تا به اینجا در ضمن معرفی ایرادهای جلوبندی، به نشانه ها و مشکلاتی که در نتیجه ی آن¬ها بهتر است جلوبندی خودرو را بررسی کنیم مختصری اشاره کردیم. اما اگر بخواهیم به تفصیل توضیح دهیم، موارد زیر را شامل می شود.
چرب شدن و روغن زدگی :
روغن در قطعات مختلف خودرو جاری است و به سهولت فعالیت های خودرو کمک می کند. اما اگر قطعات جلوبندی بیش از حد به روغن آغشته باشند، اصطلاحاً دچار روغن زدگی باشند، نشانه ای از نشت روغن است و باید منبع این نشت مشخص شده و قطعات تمیز شوند.
سواری بد :
ممکن است شما متوجه شوید که مدتی است عملکرد خودرو به خوبی گذشته نیست و در هنگام رانندگی احساس راحتی نمیکنید. به اصطلاح سواری خودرو خوب نیست. در صورت بروز چنین مشکلی باید سلامت جلوبندی و سیستم تعلیق بررسی شود.
اختلال در عملکرد فرمان :
لرزش فرمان و هدایت ناپذیری آن یکی دیگر از نشانه های ایراد در سیستم جلوبندی است. اگر در سر پیچ ها خودرو خلاف جهت هدایت راننده پیش می رود و یا به جای ادامه ی حرکت در مسیر مستقیم به طرفین تمایل دارد، جلوبندی درگیر است.
تصادف را جدی بگیرید :
بروز ایراد در سیستم تعلیق و جلوبندی ممکن است در نتیجه¬ی تصادف باشد. هر ضربه ی سنگینی با خودرو تنظیمات خودرو و شاسی آن را دچار ایراد می کند که عموماً بازگرداندن آن به حالت اولیه دشوار است و در بسیاری مواقع مشکل برجا باقی می ماند. چنانچه قصد خرید خودروی کارکرده را دارید حتماً پبش از نهایی شدن قرارداد بررسی های لازم را انجام دهید.
سلامت لاستیک خودرو :
در بالا گفتیم که اگر ساییدگی غیر معمولی در لاستیک ها دیده شد باید به سراغ جلوبندی برویم. در واقع ایراد در جلوبندی باعث فشار زیاد روی لاستیک ها و در نتیجه ساییدگی زیاد در مدت کم می شود. عدم تعادل بین لاستیکهای جلو نیز همینطور است.
چگونه از ایراد در جلوبندی مطمئن شویم؟
آزمونی به نام آزمون تکان روشی است برای تشخیص ایراد جلوبندی. برای انجام این تست باید به جلوی خودرو با تمام وزن خود فشار وارد کنید و فشار را ناگهانی بردارید. اگر پس از برداشتن فشار، خودرو بیش از 3 بار بالا و پایین شد، جلوبندی دچار اشکال است.
برندهای مختلف در جلوبندی خودرو :
تشخیص مشکلات جلوبندی که به آن اشاره کردیم، محدود به برند خاصی نیست و برای تمام خودروها اعم از خارجی یا ایرانی قابل بررسی است.
در حال حاضر بازار خودروهای ساخت چین مانند هایما، لیفان، چری و برلیانس در ایران رو به رشد است. تمام نکاتی که به آن اشاره کردیم در مورد این خودروها نیز قابل بررسی است.
حال تصور کنید شما صاحب یک خودرو هایما اس7 هستید و احساس میکنید مشکلی در جلوبندی خودرو وجود دارد. کافی است با انجام بررسیها و تست که در بالا گفتیم سلامت جلوبندی را آزمایش کنید. چنانچه به یکی از مشکلات پیبردید و پس از مشورت با تعمیرکار نیاز به تعویض قطعه بود، کافی است با مراجعه به وبسایت فروشگاه کارمیس اقدام به خرید قطعه ی یدکی مورد نیاز کنید. شما می توانید قطعات لازم مانند سیبک فرمان هایما اس7، میل موجگیر هایما اس7 و کمک فنر عقب هایما اس7 و دیگر لوازم جلوبندی و عقب بندی خودروی خود را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تهیه کنید. در وبسایت کارمیس برای مدلهای دیگر و برندهای دیگر نیز قطعات جلوبندی و یدکی در اختیار شما است.
جمع بندی :
همانطور که خواندید مشکلات ناشی از ایرادهای جلوبندی منجر به هدایت ناپذیری مؤثر خودرو میشود که بسیار خطرناک است. چنین مشکلاتی در جاده های پرپیچ و خم و سرعت بالا خطرات جانی به همراه خواهد داشت. چنانچه با این ایرادها روبرو شدید در بررسی های اولیه را انجام دهید و برای رفع ایراد به تعمیرگاه مراجعه کنید. دیدیم که جلوبندی از قطعات مختلفی تشکیل شده است و ایرادهای هرچند کوچک مانند شل شدن بست ها و اتصالات این قطعات می تواند منجر به مشکلات جدی جلوبندی شود.